انتخابات

یک کارشناس انرژی در رابطه با اهمیت توجه به ناترازی زمستانی و هدایت منابع و سیاست‌گذاری‌ها به سمت حل معضل ناترازی مقطعی زمستانی گازگفت: مهم‌ترین مسائل در بحث ناترازی، توجه به سیاست‌گذاری مناسب و هدایت منابع جهت سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌های لازم است.

تخصیص هدفمند منابع صنعت و سیگنال‌دهی قیمتی در بخش خانگی برای حل معضل ناترازی زمستانی

نادیا محرابی کارشناس انرژی در رابطه با اهمیت توجه به ناترازی زمستانی و هدایت منابع و سیاست‌گذاری‌ها به سمت حل معضل ناترازی مقطعی زمستانی گاز کشور در گفت و گو با قدس گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل در بحث ناترازی، مسئله توجه به سیاست‌گذاری مناسب و هدایت منابع جهت سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌های لازم جهت حل ناترازی زمستانی است.

وی در رابطه با هدایت منابع صنعت به سمت ذخیره سازی گاز جهت به حداقل رساندن قطعی گاز صنایع گفت: دولت نیاز به تقویت زیرساخت‌های انرژی کشور از طریق ایجاد تأسیسات ذخیره سازی جدید گاز را تشخیص داده است. این ابتکار فواید متعددی دارد از جمله اینکه کشور با داشتن سیستم ذخیره سازی گسترده تر می‌تواند نوسانات عرضه و تقاضای گاز را به ویژه در فصول سرد سال که مصرف افزایش می‌یابد، بهتر مدیریت کند. از همین رو دولت مشوق‌هایی را برای صنایع ایجاد کرده است تا سرمایه خود را در توسعه زیرساخت‌های ذخیره سازی گاز سرمایه گذاری کنند. این نه تنها به حل مسئله فوری ناترازی گاز کمک می‌کند، بلکه مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های زیربنایی ملی را تشویق می‌کند.

این کارشناس انرژی افزود: با افزایش ظرفیت ذخیره سازی گاز توسط صنایع، کشور می‌تواند ذخایری را حفظ کند که امنیت انرژی را افزایش می‌دهد و آسیب پذیری در برابر شوک‌های خارجی مانند درگیری‌های ژئوپلیتیکی یا تحریم‌ها را کاهش می‌دهد.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه دولت در بخش خانگی، ترکیبی از سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی را برای تشویق مصرف بهینه گاز اتخاذ کرده است؛ در رابطه با مزایای این موضوع عنوان کرد: همچنین در بخش خانگی با به کارگیری سیاست‌های مهم قیمتی و غیرقیمتی نظیر ایجاد سازوکار تشویق بهینه کردن مصرف و تنبیه مصارف بالاتر از الگوی بهینه مصرف موجب شده است که شاهد اصلاح مصرف در بخش خانگی باشیم به نحوی که مصارف بخش خانگی به سمت بهینه سازی بیشتر حرکت کند. جلوگیری از اتلاف، خانوارهایی که بیش از الگوهای بهینه تعیین شده گاز مصرف می‌کنند ممکن است با مجازات مواجه شوند. این در نظر گرفته شده است که باعث تغییر رفتار مصرف کننده به سمت شیوه‌های پایدارتر شود. ترکیب این سیاست‌ها منجر به اصلاح رفتار مصرف در بخش خانوار شده است. نتیجه مطلوب تغییر به سمت استفاده کارآمدتر از انرژی است که می‌تواند به طور قابل توجهی به رسیدگی به مسئله ناترازی گاز کمک کند

وی در پایان گفت: ابتکارات دولت سیزدهم برای حل مشکل ناترازی گاز از طریق توسعه زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز و بهینه‌سازی مصرف گاز خانگی نشان‌دهنده یک استراتژی جامع برای تضمین تامین انرژی قابل اعتماد و کارآمد است. این تلاش‌ها نه تنها به چالش‌های فوری می‌پردازند، بلکه زمینه را برای آینده انرژی پایدارتر و انعطاف‌پذیرتر برای ایران فراهم می‌کنند. با استفاده از منابع صنعت و ترویج مصرف مسئولانه در بخش خانگی، دولت گام‌های مهمی برای کاهش خطرات مرتبط با ناترازی انرژی برمی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.